<html lang="fi"><head><title>Viestintästrategia 2024 -</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >HALSUAN KUNTA</div><p>Kunnanhallitus<br>17.1.2024 &sect; 9<br>DHAL/11/00.02.01/2024</p></header><h1>&sect; 9 Viestint&auml;strategia 2024 -</h1><p>Kunnanhallitus 17.1.2024 § 9</p><h2>Valmistelija</h2><p>Jari Penttil&auml;, kunnanjohtaja, 040 6802202<br /><br />Arvio kuntastrategian toteutumisen kannalta: positiivinen</p><h2>Esittelyteksti</h2><p>Halsuan kunnassa ei ole voimassaolevaa viestintästrategiaa tai suunnitelmaa. Kunnan viestinnästä vastavana viranomaisena toimii kunnanhallitus, joka hyväksyy kunnan viestintästrategian. Viestinnästä vastaa kunnanjohtaja apunaan viestintätyöryhmä. Viestintää on Halsuan kunnassa hoidettu hajautetusti eri työntekijöiden toimesta ilman yhtenäistä ohjeistusta.<br /><br />Kunnan kotisivujen uudistamiseen on varattu määrärahaa vuoden 2024 talousarviossa. Kotisivujen uudistaminen on merkitty kuntasrategiaan yhtenä tärkeimmistä tavoitteista. Kotisivut ovat olennainen osa kunnan viestintää. Virallisena tiedotuskanavana kunnilla tulee olla omat verkkosivut, joilla tiedotetaan kuntalaisia, matkailijoita ja muita asiakkaita kunnan palveluista, osallistutetaan kuntalaisia, tiedotetaan päätöksenteosta ja se toimii kunnan virallisena kuulutustauluna.<br /><br />Kunnilla tulee kuitenkin olla myös muita tiedotuskanavia niin normaaliaikoina kuin kriisitilanteissa. Asiakaspalvelua voidaan hoitaa lähipalveluna, painettuna viestintänä, mediaviestintänä sekä nykyään suurelta osin sosiaalisen median kautta. Kunnilla on yleensä kunnanjohtajan johtama viestintätyöryhmä, joka keskitetysti hoitaa kunnan oman viestinnän ja seuraa verkossa käytäviä keskusteluja kunnan toimialaan kuuluvista asioista. <br /><br />Kunnan kotisivuilla ja sosiaalisen median sivuilla tehtävällä viestinnällä voidaan luoda myönteistä kuntakuvaa, mikäli suoritettu viestintä on johdonmukaista ja ajantasaista. Tiedotuksen tulee perustua tosiasioihin ja asiantuntijuuteen ja olla puolueetonta. Kunnan virallisesta viestinnästä vastaa aina viestintätyöryhmä ja kunnanjohtaja. Kun koko henkilöstö mukaanlukien luottamushenkilöt voivat osallistua sosiaalisen median keskusteluihin, tulee kaikkien tiedostaa asemansa keskusteluihin osallistuessaan, sillä tällöinkin heidän koetaan kuitenkin edustavan kuntaa.<br /><br />Laadittu viestintästrategia on suppea, mutta sen pohjalta voidaan kunnan viestintää viedä eteenpäin viestintätyöryhmän toimesta. Olennaista on kuitenkin se, että kunnan kotisivujen tulee täyttää sisällöltään lain vaatimukset ja olla selkeitä ja helppokäyttöisiä. Kotisivut ovat kunnan käyntikortti. Sosiaalisen median ja muiden tiedotuskanavien avulla kuntaa voidaan markkinoida ja tiedottaa ajankohtaisista asioista.</p><h2>Esitys</h2><p>Kunnanjohtaja esittää, että kunnanhallitus hyväksyy liitteenä olevan Halsuan kunnan viestintästrategian.</p><h2>Päätös</h2><p>Esitys hyväksyttiin yksimielisesti. Kunnanhallitus valtuutti kunnanjohtajan tekemään asiakirjaan teknisiä korjauksia ja muutoksia.</p><h2>Liitteet</h2><p>Viestint&auml;strategia 2024-</p><div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>